Saiz Font

Isnin 15/10/2018 | 4 Safar 1440

W3C ]       
Waktu Solat
W. Persekutuan
Fajar
5:32
Subuh
5:42
Zohor
1:02
Asar
4:18
Maghrib
7:02
Isyak
8:11
logomasjid SELAMAT DATANG
MASJID WILAYAH PERSEKUTUAN
Jalan  Tuanku Abdul Halim, 50480 Kuala Lumpur
Tel : 03-6201 8791 / 8767 / 8780    Fax : 03-6201 8790

TOKOH-TOKOH ISLAM

TOKOH-TOKOH SAINTIS ISLAM
 
IBNU HAITHAM & SUMBANGAN

 
 
NAMA TOKOH
Abu Ali Muhammad bin al-Hasan bin al-Haitham al-Basri Al-Misri.
Beliau lebih dikenali dengan nama samaran Ibnu Haitham.
Di dunia Barat beliau telah dikenali dengan beberapa nama seperti Alhazen, Avennathan, dan Avenetan, tetapi lebih terkenal dengan panggilan sebagai Alhazen.
 

LATARBELAKANG

 

Dilahirkan pada 354 H bersamaan dengan 965 M, di negeri Basrah, Iraq.
 

Beliau dibesarkan di bandar Basrah dan Baghdad, dua kota yang menjadi pusat ilmu pengetahuan Abbasiyah pada masa itu.
 

Di dua kota inilah beliau memulakan pendidikan awalnya sebelum dilantik menjadi pegawai pemerintah di bandar kelahirannya. Setelah beberapa lama berkhidmat dengan pihak pemerintah di sana, beliau mengambil keputusan merantau ke Ahwaz dan Baghdad. Di perantauan beliau telah melanjutkan pengajian dan menumpukan perhatian pada penulisan.
 

Keintelektualan Ibnu Haitham terbukti ketika beliau masih menjadi seorang pelajar dengan kecenderungan beliau terhadap pelbagai bidang ilmu. Beliau tidak jemu menimba ilmu pengetahuan, baik agama mahupun umum seperti ilmu matematik, fizik, astronomi, perubatan, falsafah, mantik dan lain-lain lagi.
 

Beliau adalah salah seorang tokoh cendakiawan sains yang terkenal dan termasyhur dengan ketinggian ilmunya di tanah Arab dan di benua Eropah pada zamannya.
 

Kemasyhurannya sebagai ilmuwan menyebabkan pemerintah Bani Fatimiyah di Mesir waktu itu, iaitu Pemerintah Khalifah Al-Hakim bin Amirillah (386-411H/996-1021M) mengundangnya ke Mesir. Maksud undangan Dinasti Fatimiyah itu adalah memanfaatkan keluasan ilmu yang dimiliki oleh Ibnu Haitham. Beliau diharapkan mampu mengatur banjir Sungai Nil yang kerap kali melanda negeri itu setiap tahun. Sayangnya, beliau tidak dapat mewujudkan rancangan takungan raksasa yang dibuatnya kerana kurang peralatan canggih yang ada pada masa itu. Untuk melindungi dirinya dari kemurkaan pemerintah, beliau kemudian meninggalkan pekerjaan itu dengan berpura-pura hilang ingatan. Sehingga pada tahun 1021 Sultan Al- Hakim bin Amirillah telah mangkat dan dari tarikh itulah Ibnu Haitham kembali normal dan aktif dalam kegiatan ilmu.
 

Ibnu Haitham datang berlindung dan mengabdikan diri di Universiti al-Azhar, dan terus menyambung usaha ilmiahnnya dalam bidang yang cukup saintifik. Beliau juga turut menterjemahkan buku-buku matematik dan falak ke bahasa Arab, terutama dari bahasa Latin.
 

Sebelum itu beliau telah pergi ke Andalusia (Sepanyol), kiblat ilmu pengetahuan Eropah pada masa itu. Di sana beliau mempelajari optik sehingga terkenal dalam bidang optik.
 

Pada tahun terakhir hayat beliau, beliau kembali ke Kaherah (Mesir) dan sebagai ahli matematik hingga akhir hayatnya.
 

Ibnu Haitham meninggal dunia di Kaherah pada tahun 1039M katika usianya 74 tahun.
 

SUMBANGAN IBNU HAITHAM


* TEORI HUKUM PEMBIASAN (fenomena atmosfera)

 Selama di Sepanyol, Ibnu Haitham melakukan beberapa penyelidikan dan percubaan ilmiah berhubung dengan bidang optik. Penemuannya yang terkenal ialah “hukum pembiasan”, iaitu hukum fizik yang menyatakan bahawa sudut pembiasan dalam pancaran cahaya sama dengan sudut masuk Menurut pengamatan Ibnu Haitham, beliau berpendapat bahawa cahaya merah di kaki langit di waktu pagi (fajar) bermula ketika matahari berada di 19 darjah di bawah kaki langit. Sementara cahaya warna merah di kaki langit di waktu senja (syuruk) akan hilang apabila matahari berada 19 darjah di bawah kaki langit selepas jatuhnya matahari. Dalam fizik moden, hukum ini dikenali dengan nama “hukum pembiasan Snell” yang bersempena nama ahli fizik Belanda, Willebrord van Roijen Snell.
 

*TEORI PENGLIHATAN (optik)

Dengan menggunakan kaedah matematik dan moden fizik yang baik beliau dapat membuat eksperimen yang teliti, Ibnu Haitham telah meletakkan optik pada batu asas yang kukuh. Beliau telah menggabungkan teori dan eksperimen dalam penyelidikannya. Dalam penyelidikan, beliau telah mengkaji gerakan cahaya, ciri-ciri bayang dan imej dan banyak lagi fenomena optik yang penting. Beliau telah menolak teori Ptolemy dan Euclid yang mengatakan bahawa manusia melihat benda melalui pancaran cahaya yang keluar dari matanya. Tetapi menurut Ibnu Haitham, bukan mata yang memberikan cahaya tetapi benda yang dilihat itulah yang memantulkan cahaya ke mata manusia.
 

*CERMIN KANTA CEKUNG DAN KANTA CEMBUNG

Ibnu Haitham telan menggunakan mesin lathe (larik) untuk membuat cermin kanta cekung dan kanta cembung untuk penyelidikannya. Dengan ini beliau telah mengkaji tentang cermin sfera dan cermin parabolik. Beliau mengkaji Aberasi Sfera dan memehami bahawa dalam cermin parabola kesemua cahaya dapat tertumpu pada satu titik.

 

*TEORI BIASAN CAHAYA

Teori ini agak mengkagumkan, beliau telah menggunakan segi empat halatuju pada permukaan biasan beberapa abad sebelum Isaac Newton memperkenalkannya di dunia Barat. Beliau juga percaya kepada prinsip masa tersingkat bagi rentasan cahaya (Prinsip Fermat).

 

*AHLI BIDANG FALSAFAH

Ibnu Haitham telah disenaraikan diantara salah seorang ahli falsafah Aristo. Dikalangannya adalah sahabat beliau iaitu Ibnu Sina dan al-Biruni. Ibnu Haitham mendahului Kant lebih tujuh abad lamanya. Teori yang dilebalkan dari Kant sebenarnya datang dari beliau iaitu: “bahawa untuk mencapai kebenaran hendaklah dengan mengetahui pendapat-pendapat yang berunsur kepada kenyataan yang dapat digambarkan dengan akal rasional”.

 

*BIDANG ASTRONOMI

Beliau melanjutkan pendapat ilmuwan Yunani tentang proses pengubahan langit abstrak menjadi benda-benda padat. Dalam karya astronominya, beliau melukis gerakan planet-plenet, tidak hanya dalam terma eksentrik dan episiklus, tetapi juga dalam satu model fizik. Pendapatnya banya mempengaruhi Dunia Pemikiran Barat pada zaman Johannes Kepler. Tiga abad kemudian karya ini ditukar dalam bentuk ikhtisar oleh astronomi muslim iaitu Nasiruddin at-Tusi.

 

*BIDANG FIZIK

Dalam bidang fizik Ibnu Haitham telah mengkaji tentang gerakan yang membawa beliau menemui prinsip intersia dan statik. Beliau telah mengasaskan dan menjadikan optik menjadi satu sains baru. Banyak kajian beliau telah mendahului dan diikuti oleh Francis Bacon, Leonardo da Vinci, dan Johannes Kepler.

 

KARYA-KARYA AGUNG IBNU HAITHAM


§         Ibnu Haitham merupakan ilmuwan yang produktif dan memiliki banyak karya penulisan dalam pelbagai cabang ilmu. Beliau telah menulis tidak kurang daripada 200 judul buku, namun hanya sedikit yang terselamat. Di antaranya ialah:


§         Maqalah fi Istikhraj Samt al-Qiblah(penyusunan kota), Maqalah fi hayat al-Alam(astronomi), Kitab fi al-Minasit(kamus optik), Fi al-Maraya al-Muhriqah bi al-Dawair(cermin yang membakar), Maqalah fi Daw al-Qamar(cahaya dan gerakan langit), Zawahir al-hasaq(gejala senja), Fi Kayfiyat al izlal, Fi al-Asar Allazi al-Qamar, Fi ad-Dawar, Fi al-Makan, fi al-Mulumar, Fi Misahat al-Mujassamah al- Mukafi, Fi Irtifa al-Quth, semua itu adalah tentang kajian ilmu fizik dan astronomi. Karya-karya tersebut adalah berhubung dengan ilmu fizik dan matematik, iaitu di antara ilmu yang sangat dikuasainya, hampir keseluruhannya telah diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa Eropah.

 
§         Ibnu Haitham juga pernah menulis empat buah risalah tentang ilmu cahaya dan ilmu ukur. Risalah-risalah tersebut telah diterjemahkan ke dalam bahasa Jerman dan telah tersebar dengan meluas di Eropah sejak tahun 1907M.

 
§         Al-Munadzir adalah satu daripada karya Ibnu Haitham yang teragung tentang bidang kajian optik dan buku tersebut pernah menjadi rujukan kepada para ahli kaji optik selepasnya. Karya ini diterjemahkan oleh Witelo pada tahun 1270M dan kemudiannya diterbitkan oleh F. Risner pada tahun 1572M dengan nama Thesaurus Opticae.

 

KESIMPULAN
Sumbangan Ibnu Haitham kepada ilmu sains dan falsafah amat banyak. Kerana itulah Ibnu Haitham dikenali sebagai seorang yang miskin dari segi material tetapi kaya dengan ilmu pengetahuan. Beberapa pandangan dan pendapatnya masih relevan sehingga ke hari ini. Walau bagaimanapun sebahagian karyanya lagi telah "dicuri" dan "diceduk" oleh ilmuwan Barat tanpa memberikan penghargaan yang sewajarnya kepada beliau. Sesungguhnya barat patut berterima kasih kepada Ibnu Haitham dan para sarjana Islam kerana tanpa mereka kemungkinan dunia Eropah masih diselubungi dengan kegelapan. Kajian Ibnu Haitham telah menyediakan landasan kepada perkembangan ilmu sains dan pada masa yang sama tulisannya mengenai falsafah telah membuktikan keaslian pemikiran sarjana Islam dalam bidang ilmu tersebut yang tidak lagi dibelenggu oleh pemikiran falsafah Yunani.
Setelah dikaji mengenai latarbelakang kehidupan Ibnu Haitham, dapat kita memberi kesimpulan bahawa Ibnu Haitham adalah seorang tokoh ilmuwan Islam yang sangat disegani dan termasyhur pada zamannya. Azam beliau untuk meningkat taraf hidup umat Islam dan usahanya mendekatkan diri kepada Allah tidak sia-sia. Ibnu Haitham tidak pernah puas menuntut ilmu sehingga penghujung nafasnya yang terakhir. Berkat hasil usaha dan ikhtiarnya beliau telah menjadi seorang cendakiawan yang terkenal. Beliau bukan sekadar tokoh ilmuwan sahaja, malahan beliau amat menitik beratkan pendidikan agama sepanjang beliau menuntut ilmu. Ibnu Haitham memainkan pengaruh yang besar di tanah Arab dan juga seluruh dunia Barat. Beliau telah memberikan sumbangan besar dalam dunia ilmu pengetahuan moden. Contohnya, teori optiknya mempengaruhi ilmuwan Eropah seperti Roger Bacon dan Johannes Kepler. Penyelidikan ilmiahnya menjadi asas penyelidikan yang kemudian diguna pakai dan dikembangkan di Barat. Sebagai seorang penuntut perlulah kita mencontohi beliau dan sebagai pendorong semangat untuk meningkatkan mutu pembelajaran serta mendekatkan diri  kepada Allah SWT.

Pengumuman Terkini

KULIAH TAFSIR LIN NISA'


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 31 Oktober 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


Majlis Ta'lim Usrah oleh Ustaz Muhadir Haji Joll


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 5 November 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


KULIAH TAFSIR LIN NISA'


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 31 Oktober 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


Majlis Ta'lim Usrah oleh Ustaz Muhadir Haji Joll


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 5 November 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


KULIAH TAFSIR LIN NISA'


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 31 Oktober 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


Majlis Ta'lim Usrah oleh Ustaz Muhadir Haji Joll


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 5 November 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


KULIAH TAFSIR LIN NISA'


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 31 Oktober 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


Majlis Ta'lim Usrah oleh Ustaz Muhadir Haji Joll


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 5 November 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


KULIAH TAFSIR LIN NISA'


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 31 Oktober 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


Majlis Ta'lim Usrah oleh Ustaz Muhadir Haji Joll


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 5 November 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


KULIAH TAFSIR LIN NISA'


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 31 Oktober 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


Majlis Ta'lim Usrah oleh Ustaz Muhadir Haji Joll


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 5 November 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


KULIAH TAFSIR LIN NISA'


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 31 Oktober 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


Majlis Ta'lim Usrah oleh Ustaz Muhadir Haji Joll


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 5 November 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


KULIAH TAFSIR LIN NISA'


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 31 Oktober 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


Majlis Ta'lim Usrah oleh Ustaz Muhadir Haji Joll


Lokasi : Dewan Muslimin, Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Tarikh : 5 November 2018
Masa : 10 pagi -12 tengahari
Talian Urusetia : 03-6201 8767
PENYERTAAN PERCUMA!


 WAKTU URUSAN PEJABAT

ISNIN - KHAMIS :

8:00 PAGI - 1:00 TGH

2:00 PETANG - 5:00 PETANG

 

JUMAAT :

8:00 PAGI - 12:00 TGH

2:45 PETANG - 5:00 PETANG

 

 SABTU/AHAD DAN CUTI UMUM – TUTUP

Hadis
Daripada Saiyidina 'Umar juga, r.a. beliau berkata:Ketika kami sedang duduk di sisi Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam, yang tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak seorangpun di kalangan kami yang mengenalinya. Lalu dia duduk menghampiri Nabi SAW lalu disandarkan kedua-dua lututnya ke lutut Baginda dan meletakkan dua tapak tangannya atas dua paha Baginda seraya berkata: Wahai Muhammad! Terangkan kepadaku tentang lslam. Lalu Rasulullah SAW bersabda: lslam itu bahawa engkau naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya. Lelaki tersebut berkata: Benarlah engkau. Maka kamipun merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dia pula yang membenarkannya. Dia bertanya: Terangkan kepadaku tentang lman. Baginda bersabda: (lman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk. Lelaki itu berkata: Benarlah engkau. Dia berkata lagi: Terangkanlah kepadaku tentang Ehsan. Baginda bersabda: Ehsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia melihatmu. Lelaki itu bertanya lagi: Terangkan kepadaku tentang Qiamat. Baginda bersabda: Orang yang ditanya tentang Qiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya. Lelaki itu berkata: Maka terangkanlah kepadaku tentang tanda-tandanya. Baginda bersabda: (Antara tandatandanya ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kamibng berlumba-lumba membina bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya). Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku terdiam sebentar. Kemudian Baginda bertanya: Wahai 'Umar! Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu? Aku berkata: Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Baginda bersabda: Sesungguhnya dia adalah Malaikat Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajar kamu tentang agama kamu.
Hadith riwayat Muslim.
Pengunjung
284014
Hari IniHari Ini547
SemalamSemalam683
Minggu IniMinggu Ini381
Bulan IniBulan Ini9581
JumlahJumlah284014

Visit fbetting.co.uk Betfair Review